| Author(s) | Collection number | Pages | Download abstract | Download full text |
|---|---|---|---|---|
| Tymchenko O. V., Palamarchuk D. Y. | № 2 (90) | 46-54 |
|
|
У статті розглянуто підхід до покращення ефективності розміщення векторних графічних об’єктів на площині шляхом кластеризації фігур за розмірними характеристиками. Існуючі алгоритми розміщення зазвичай розглядають фігури як послідовність, що обробляється у певному порядку, не враховуючи групування за характеристиками. У контексті еволюційних методів, таких як генетичні алгоритми, відсутність структуризації об’єктів обмежує ефективність мутацій і кросоверів, що впливає на швидкість і якість збіжності до оптимального рішення. Кластеризація фігур дозволяє розглядати більш узгоджені підмножини елементів та підвищує ефективність як жорстких алгоритмів розміщення, так і еволюційних підходів до оптимізації. Вибраними елементами кластеризації у даній роботі є площа обмежувального прямокутника фігури, метрика відстані або подібності, яка визначає, наскільки об’єкти близькі між собою (у нашому випадку – різниця площ фігур); порогове значення що визначає межі належності до одного кластера та алгоритм об’єднання об’єктів у підмножини.
Запропонований метод кластеризації дозволяє групувати фігури у підмножини зі схожою площею обмежувального прямокутника, що забезпечує щільніше компонування та зменшує фрагментацію вільного простору. Описано алгоритм кластеризації з використанням порогового значення, залежного від мінімальної та максимальної площ об’єктів, а також подано блок-схему його реалізації. Результати експериментів свідчать про переваги кластерного підходу у порівнянні з традиційним розміщенням без попередньої обробки: підвищується ефективність заповнення площини та зростає ймовірність повного розміщення об›єктів в межах одного носія. Крім того, метод добре інтегрується у структуру генетичного алгоритму, підвищуючи варіативність мутацій і якість комбінування рішень. Запропонований підхід має перспективу для використання в задачах оптимального розміщення у сферах поліграфії, розкрою матеріалів та цифрового виробництва.
Ключові слова: кластеризація, розміщення графічних об’єктів, векторна графіка, оптимізація, генетичний алгоритм, площина, компонування, евристика.
doi: 10.32403/0554-4866-2025-2-90-46-54
