З’ясовано, як компанії, представлені на ринку України, рекламують власну продукцію чи послуги як екологічні, а також публічно висловлюють позицію щодо власної екологічної відповідальності з використанням грінвошингу. Виявлено способи введення в оману споживачів щодо екологічності виробництва та продуктів компаній, а також окреслено прояви маніпуляції громадською думкою. Проаналізовано, як українські споживачі ставляться до продукції, що позиціюється як екологічна чи органічна, та надано рекомендації щодо того, як створити екобренд без грінвошингу. Для дослідження комунікативної політики підприємств використано множину джерел інформації різного характеру, що дало можливість отримати всебічні, подеколи суперечливі дані щодо об’єкта дослідження. Виокремлено кілька стратегій комунікативної поведінки компаній на ринку.
Ключові слова: грінвошинг, екобренд, комунікації, громадська думка, комунікативна стратегія.
- 1. Shohan, Andrey (1999). Ekonomicheskiy instrumentariy formirovaniya ekologicheskogo predprinimatelstva. Sumy (in Russian).
- 2. Ottman, Jacquelyn (2011). The New Rules of Green Marketing: Strategies,Tools and Inspiration for Sustainable Branding. San Francisco. Greenleaf Publishing Limited, Inc. (in English).
- 3. Delmas, Magali & Burbano, Vanessa (2011). The drivers of greenwashing. California management review. 54(1), 64–87 (in English).
- 4. Furlow, Nancy (2009). Greenwashing in the new millennium. Journal of Applied Business and Economics, Special Edition: Environmental Developments in Business Research, 10(6) (in English).
- 5. Introduction to StopGreenwash.org (2016). Retrieved from http://www.stopgreenwash.org/introduction.
- 6. Fokin, S. (2002). Vliyanie transnatsionalnyih kompaniy na konkurentosposobnost stran. Retrieved from http://geopub.narod.ru/student/fokin/3/4.htm (in Russian).
- 7. Greenwashing Report. (2010). Retrieved from http://sinsofgreenwashing.org/findings/greenwashing-report-2010 (in English).
- 8. Gillespie, Ed (2008). Stemming the Tide of Greenwash. Consumer Policy Review, 18/3,79– 83 (in English).
- 9. Greenwashing Index (2016). Retrieved from www.greenwashingindex.com (in English).
- 10. Carlson, Less, Grove, Stephan & Kangun, Norman (1993). A Content Analysis of Environmental Advertising Claims: A Matrix Method Approach. Journal of Advertising, 22(3), 27–39 (in English).
- 11. BonAqua. Retrieved from http://coca-colahellenic.com.ua/Productsandbrands/Water/Bonaqua (in Ukrainian).
- 12. Mivina. Retrieved from http://mivinapriprava.smachno.ua/?gclid=CM_AxNaar88CFQHecgod78gBtA (in Ukrainian).
- 13. Nasha ryaba. Retrieved from http://ryaba.ua/ua (in Ukrainian).
- 14. Chumak. Retrieved from http://www.chumak.com (in Ukrainian).
- 15. Innovatsii, orientirovannyie na zaschitu okruzhatuschey sredy. Retrieved from http://www.tetrapak.com/ru/sustainability/recycling (in Russian).
- 16. V Ukrayini z’yavylasya “persha ekohorilka” nachebto “na vodi ozera Synevyr”. (2016). Retrieved from http://zakarpattya.net.ua/News/128874-V-Ukraini-ziavylasia-persha-ekohorilka-nachebto-na-vodi-ozera-Synevyr (in Ukrainian).
- 17. Okko. Retrieved from https://www.okko.ua/ru (in Ukrainian).
- 18. Turbota pro dovkillya. Retrieved from https://ilyichsteel.metinvestholding.com/ua/responsibility/safety/environment (in Ukrainian).
- 19. Ekolohiya, zdorov’ya, bezpeka. Retrieved from http://www.zaporizhstal.com/uk/vidpovidalnist/zdorovya-bezpeka-ekologiya/ekologiya-zdorovya-bezpeka (in Ukrainian).
- 20. Cherkasy Azot. Retrieved from http://www.azot.cherkassy.net (in Ukrainian).
- 21. Arcelormittal. Retrieved from http://ukraine.arcelormittal.com/index.php?id=269 (in Ukrainian).
- 22. Eko-aktsiya “Kupyv mashynu? Posady derevo!”. Retrieved from http://www.ukrpryroda.org/2012/10/blog-post_18.html (in Ukrainian).
- 23. Energy efficiency. Retrieved from http://kyivenergo.ua (in Ukrainian).
- 24. Water and energy efficiency. Retrieved from http://vodokanal.kiev.ua/ua/page-voda-i-energoefektivnist (in Ukrainian).
- 25. ISO 14024 Environmental labels and declarations – Type I environmental labelling — Principles and procedures. Retrieved from https://webstore.ansi.org/RecordDetail.aspx?sku=ISO%2014024:1999&source=google&adgroup=iso&gclid=Cj0KEQjwsai_BRC30KH347fjksoBEiQAoiaqsfu0q9RBBdWyGtI2B-VE5bOXWtBfpklozQsjRdLoP4UaArN88P8HAQ (in English).
- 26. Gunningham, Neil (Ed.) (2009). Corporate environmental responsibility. Farnham, Ashgate (in English).