Model of priority factor influence on the process of book publication formation

Author(s) Collection number Pages Download abstract Download full text
Selmenska Z. M., Plakhtyna Z. I. № 2 (90) 108-117 Image Image

Процес формування книжкового видання охоплює низку взаємопов’язаних етапів, які визначаються впливом багатьох факторів творчого, організаційного та технологічного характеру. Кінцевий результат формування книжкового видання — його якість, змістова насиченість та естетична привабливість — безпосередньо залежить від гармонійної взаємодії всіх складових видавничого процесу. Оскільки цей процес включає численні взаємопов’язані рішення, що визначають як змістову, так і візуальну структуру книги, важливо встановити, які саме фактори мають визначальний вплив на досягнення високої результативності.

У статті встановлено, що формування видання залежить від взаємодії таких чинників, як читацький попит, тематика, вид і формат видання, вікова аудиторія, обсяг та особливості художнього оформлення. Також обґрунтовано необхідність створення моделі пріоритетного впливу факторів, що дає змогу систематизувати виявлені взаємозв’язки, кількісно оцінити ступінь їхньої вагомості та встановити ієрархію впливів. Така модель покликана забезпечити науково обґрунтований підхід до аналізу процесу формування книжкового видання, уможливлюючи виявлення найбільш визначальних чинників, від яких залежить його якість і структурна цілісність.

На основі методу ранжування, який полягає в упорядкуванні факторів за ступенем їхньої важливості, побудовано ієрархічну модель взаємодії факторів, у якій враховано як прямі, так і опосередковані зв’язки між ними. Проведено кількісну оцінку вагових коефіцієнтів кожного фактора, що дало змогу визначити рівні їх пріоритетності та сформувати узагальнену семантичну мережу процесу формування видання. Отримані результати відображають логіку взаємодії елементів видавничої системи та дозволяють не лише глибше зрозуміти її структуру, а й прогнозувати ефективність функціонування на окремих етапах. Розроблена модель є основою для проектування та обґрунтування альтернативних і оптимальних способів реалізації процесу формування видання, що створює передумови для підвищення ефективності та якості процесу верстання книжкових видань.

Ключові слова: модель пріоритетного впливу, фактори впливу, видавничий процес, формування видання, ранжування.

doi: 10.32403/0554-4866-2025-2-90-108-117


  • 1. Printing production technologies. Methodological recommendations for practical tasks for students majoring in 186 ‘Publishing and Printing’ at the first (bachelor’s) level [Electronic resource] / comp. M. M. Olenych; S. Kuznets Kharkiv National University of Economics. – Electronic text data (1.27 MB). – Kharkiv : S. Kuznets Kharkiv National University of Economics, 2017. – 51 p.
  • 2. Selmenska Z., Havrysh B., Holubnyk T., Kovalskyi B., Khamula O. Investigation of reading convenience factors based on graph theory and systems analysis // Lecture Notes in Networks and Systems. – 2022. – Vol. 463 LNNS. – P. 339–349.
  • 3. Khamula O. G. Construction of a mathematical model of the hierarchy of criteria influencing the quality of information perception in electronic publications // Collection of scientific works of the G. E. Pukhov Institute for Energy Modelling Problems. – 2014. – Issue 71. – P. 110–118. – Access mode : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpipm_2014_71_18.
  • 4. Senkivskyi V. M., Kudriashova A. V. Synthesizing a model of the priority influence of factors on the quality of publishing portfolio formation // Perspectives of Science and Education. – 2018. – No. 325.
  • 5. Pikh I. V., Senkivskyi V. M., Lytovchenko O. V., Senkivska N. Ye. Models of factors influen­cing the quality of the process of recording publications on media // Polygraphy and Publishing. – 2019. – No. 1. – P. 86–92.
  • 6. Senkivskyi V. M., Kudryashova A. V., Kozak R. O. Semantic network of factors shaping the publishing portfolio // Polygraphy and Publishing. – 2018. – No. 2. – P. 39–45.
  • 7. Senkovsky V. M., Pikh I. V., Melnikov O. V. Method for ranking factors influencing the qua­lity of technological processes // Polygraphy and Publishing. – 2013. – No. 1–2. – P. 33–41. – Access mode : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pivs_2013_1-2_6.
  • 8. Selmenska Z., Komar S., Sorochynskyi O., Sidiki O., Veselý P. A software module for multi-column editions design // CEUR Workshop Proceedings. – 2019. – Vol. 2533. – P. 217–226.
  • 9. Kudryashova A. Ranking factors influencing the quality of post-printing processes // Bulletin of Cherkasy State Technological University. Technical Sciences. – 2023. – No. 2. – P. 71–79.
  • 10. Pikh I. V., Senkivskyi V. M., Lytovchenko O. V., Senkivska N. Ye. Models of factors influen­cing the quality of the process of recording publications on media // Polygraphy and Pub­li­shing. – 2019. – No. 1. – P. 86–92.Printing production technologies. Methodological re­com­men­dations for practical tasks for students majoring in 186 ‘Publishing and Printing’ at the first (bachelor’s) level [Electronic resource] / comp. M. M. Olenych; S. Kuznets Kharkiv National University of Economics. – Electronic text data (1.27 MB). – Kharkiv: S. Kuznets Kharkiv National University of Economics, 2017. — 51 p.